سفارش تبلیغ
صبا ویژن

.

 

آنکه در فراگیریش پرهیزگاری نورزد، خداوند به یکی از این سه چیزمبتلایش می کند : یا او را در جوانی بمیراند یا وی را در روستاها بیفکند و یا به خدمت پادشاه مبتلا گرداند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
نوشته شده توسط: منتظر:: 84/11/28:: 12:13 عصر

سلام...امروز به بشارتهایی که در قرآن برای اثبات وجود حضرت مهدی(عج) آمده است اشاره ای مختصر می نماییم.

لزوم معرفت امام زمان(عج):

_ یحیی بن عبدالله از امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت فرمود:ای یحیی بن عبدالله!«من بات لیلة لا یعرف فیها امامه مات میتة جاهلیة.»(1)

هر کس شبی را به صبح کند در حالیکه امام زمانش را نشناسد،به مردن جاهلیّت می میرد.

_ امام صدق(ع) بوسیله ی پدران بزرگوارش از رسول اکرم(ص) نقل می فرماید:من انکر القائم من ولدی فی زمان غیبته (ف)مات(فقد مات)میتة جاهلیة.(2)

هر کس قائم از فرزندان مرا در زمان غیبتش منکر شود،به مرگ جاهلیت مرده است.

******************************

امام زمان(عج) امان برای اهل زمین:

 حضرت امام صادق(ع) فرمودند:...واعلموا انّ الارض لا تخلو من حجّةلله عزّ و جلّ ولکنّ الله سیعمی خلقه عنها بظلمهم و جورهم و اسرافهم علی انفسهم و لو خلت الارض ساعة واحدة من حجّة لله لساخت باهلها...(3)

و بدانید که زمین از حجت الهی خالی نمی ماند ولیکن خداوند به زودی چشم باطن بندگانش را از شناختن امام،کور خواهد کرد به خاطر ظلم و جور و اسراف آنها بر خودشان،و اگر زمین یک ساعت از حجت الهی خالی بماند،اهلش را فرو می برد.

******************************

امام مهدی(ع) در قرآن:

«ولقد کتبنا فی الزّبور،من بعد الذّکر،انّ الارض یرثها عبادی الصّالحون.»(4)

_ ما در زبور داود،از پس ذکر(تورات)،نوشته ایم که سر انجام،زمین را بندگان شایسته ی ما به ارث می برند(و بر همه ی کره ی زمین حاکم می شوند.)

طبق فرموده ی پیشوای پنجم حضرت امام محمد باقر(ع)،این بندگان شایسته که وارثان زمین شوند،اصحاب مهدی(ع) هستند در آخرالزمان.(5)

******************************

امام مهدی(عج) در قرآن:

در سوره ی فتح:

از القاب حضرت و به معناى پیروزى است.

روایت است که در آیه شریفه اذا جاء نصر الله والفتح،(6) مرادازفتح، قائم (ع)است.

در تفسیر على بن ابراهیم آمده است: آیه مبارکه نصر من الله وفتح وقریب (7)اشاره دارد به فتح حضرت قائم(ع)(8)

در سوره ی فجر:

از القاب حضرت مهدی (ع) شمرده شده است.

روایت است از امام صادق (ع)که در تفسیرآیه والفجر فرمود: مراداز فجر، قائم (ع)است .

و نیز در روایت دیگرى درباره سوره قدر فرمود: حتى مطلع الافجر(9) یعنى: تا آن که قائم (ع)برخیزد و ظاهرشود (10)

در سوره ی قدر:

شب قدر، شب امام زمان(ع) است وملائکه وروح بر آن حضرت نازل شده، تقدیر امور را در اختیار او مى گذارند .

پیشوایان معصوم(ع) در تفسیر سوره قدر فرموده اند: فرشتگان در این شب، مقدرات یک سال را نزد ولى مطلق زمان آورده، بر او عرضه وتسلیم مى کنند. (11)

در چنین شبى که به حضرت مهدى(ع) تعلق دارد، یاد جد بزرگوارش در دل ها زنده مى شود، چراکه یکى از اعمال مستحبى شب قدر، زیارت امام حسین(ع) است.(12)

هنگامى که درد زایمان نرجس خاتون شروع شد، امام عسکرى(ع) به حکیمه خاتون فرمود: عمه جان سوره "انا انز لناه " را بر او بخوان 0 حکیمه مى گوید: من مشغول خواندن این سوره شدم، ومى شنیدم که طفلِ داخلِ رحم نرجس نیز، همان گونه که من مى خوانم، مى خواند. در حال تعجب بودم که امام عسکرى(ع) با صداى بلند فرمود: عمه جان از امر خدا تعجب مکن که خداوند، زبان ما را درکودکى به حکمت بازکرده ودر بزرگى، حجت خود در زمین قرار مى دهد. (13)

در روایات آمده است که در شب قدر، دعا براى حضرت را باید بر دعا براى خود مقدم داشت وبهترین دعاها طلب نصرت وحفظ اوست و آن این است: "اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه وعلى آبائه 00 " (14)

******************************

قرآن و بشارت موعود:

  آیات متعددى در قرآن کریم وارد شده که پیشوایان دینى آن ها را به وجود مقدس حضرت مهدى (ع) وظهور مبارک آن حضرت تفسیر وتأویل کرده اند .

برخى کتب، نزدیک به یکصد و چهل آیه از قرآن کریم را به استناد احادیث فریقین، بر امام مهدى (ع) تطبیق کرد ه اند. (15)

ما در این جا تعدادى از آیات مهدوى قرآن را مى آوریم:

. سوره بقره

- آیه 2 و 3: هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب

امام صادق (ع) در تفسیر این آیه فرمودند: متقین، شیعیان على بن ابى طالب هستند وغیب، حجت غایب است. (16)

- آیه 124: وَ إذِ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن ؟ یعنى: هنگامى که حضرت ابراهیم را پروردگارش به وسیله کلماتى آزمود، پس آن ها را به انجام رسانید.

راوى مى گوید: درباره این آیه مبارکه از امام صادق (ع) پرسش کردم، حضرت فرمود: این همان کلماتى است که حضرت آدم (ع) از پروردگار خود دریافت نمود. پس توسط آن کلمات به پیشگاه پروردگار توبه کرد و خداوند توبه اش را پذیرفت.

جریان توبه چنین بودکه حضرت آدم (ع) عرض کرد: اى خداى من از تو مى خواهم که به واسطه محمد وعلى وفاطمه وحسن وحسین (ع) توبه مرا بپذیرى پس خداوند توبه او را پذیرفت که او بسیار توبه پذیر و مهربان است ".

راوى مى گوید: پرسیدم مقصود از "فا تمهن " در آیه چیست حضرت فرمود: )مقصود این است که خداوند آن ها را تا قائم مهدى (ع) به اتمام رسانید ودوازده امام (ع) راکه نه تن آنان از فرزندان حسین (ع) مى باشند، براى او بیان فرمود (17)

- آیه 155:و لنبلونکم بشیء من الخوف والجوع ... یعنى: ما شما را به چیزهایى از قبیل ترس وگرسنگى وکاستى در اموال وجان ها و محصولات مى آزماییم، و مژده بده به آن ها کهشکیبا وثابت قدم هستند. امام صادق (ع) در تفسیر این آیه فرمود: "پیش از آمدن قائم (ع) علامت هایى براى امتحان مؤمنین خواهد بود" عرض کردم آن علامت ها چیست؟ فرمود:بیمارى هاى گوناگون که سبب ترس و دلهره است وبالا رفتن نرخ ها که سبب گرسنگى است وکاهش در اموال و جان ها که قحطى ومرگ ومیر فراوان است ونقص در محصولات که به نیامدن باران است. پس در آن موقع به آن هاکه در عقیده به ما ثابت مى مانند، مژده بده " آن گاه فرمود: "این تأویل آیه است وهیچ کس جز آن هاکه راسخ در علم اند، تأویل آن را نمى دانند وماییم راسخان در علم " (18)

. سوره آل عمران

- آیه83 افغیر دین الله یبغون وله اسلم من فی السماوات ...؟ یعنى: آیا جز دین خدا را مى جویند؟ با آن که آن چه در آسمان ها وزمین است، خواه وناخواه تسلیم او هستند و به سوى او بازگردانیده مى شوند 0

امام کاظم (ع) فرمود: "این آیه درباره حضرت قائم (ع) نازل شده است. هنگامى که ظاهر شود، آیین مقدس اسلام را درشرق و غرب جهان، به یهود ونصارى و صائبان وملحدان و مرتدان وکافران عرضه مى دارد... (19)

. سوره نساء

- آیه 159: وان من اهل الکتاب الا لیومنن به قبل موته و.... یعنى: وهیچ یک از اهل کتاب نیست جز این که پیش از مرگ، به او ایمان مى آورد 0 درباره ضمیر "مَوتهِ " دو احتمال است؟ یکى این که به اهل کتاب برگردد ودیگر این که به حضرت عیسى (ع). بنابر احتمال اول، معناى آیه شریفه این است که "احدى از اهل کتاب نیست جز این که پیش از مرگ، به حضرت عیسى (ع) ایمان آورد" و بنابر احتمال دوم، معناى آیه چنین خواهد بود احدى از اهل کتاب نیست جز این که پیش از مرگ) حضرت عیسى (ع) به او ایمان خواهد آورد. " برخى از مفسران اهل سنت که احتمال اول را برگزیده ا ند ناچار شده اند که توجیهات عجیبى را در مورد آیه شریفه ملتزم شوند، ولى بنا بر احتمال دوم، معناى آیه بسیار روشن است . چون طبق عقیده قطعى مسلمانان، حضرت عیسى (ع) هنوز زنده است وپس از ظهور حضرت بقیة الله او نیز از آسمان نازل شده واز یاران واصحاب آن حضرت خواهد بود(20) وچون به حضرتش اقتدا مى نماید، نصارى نیز به جهت اقتداى حضرت عیسى (ع) به حضرت صاحب الامر(ع) در نماز، به آن حضرت ایمان مى آورند ویهود نیز به حضرت مهدى (ع) مى گروند 0

. سوره انفال

- آیه 39: "وقاتلوهم حتی لا تکون فتنة ....؟ باکافران بجنگید تا فتنه اى باقى نماند .

امام محمد باقر(ع) فرمود: "تأویل این آیه هنوز نیامده است 0.. و این در زمان قیام قائم ما خواهد بود(21) . سوره توبه

- آیه 33: وهو الذی ارسل رسوله بالهدی ...(22) او خداوندى است که پیامبرش را با هدایت ودینى حق فرستاد تا آن را بر تمام ادیان پیروز گرداند، اگر چه مشرکان ناخشنود باشند. امام باقر(ع) فرمود: "این آیه مبارکه به هنگام خروج مهدى آل محمد(ع) تحقق مى یابد" (23)

. سوره هود

- آیه86 بقیت الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین ،؟ یکتا بازمانده خدا براى شما بهتر است، آگر مؤمن هستید. امام باقر(ع) در تأویل این آیه شریفه مى فرماید: "هنگامى که مهدى ظاهر شود... اولین سخنى که بر زبان مبارکش جارى مى شود این آیه شریفه است "(24)

. سوره ابراهیم

- آیه 5: ولقد ارسلنا موسی بایاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکرهم بایام الله .....،؟ همانا ما موسى را با آیات خود فرستادیم، که قوم خود را از تاریکى ها به سوى نور بیرون بیاور، و روزهاى خدا "ایام الله را به آن ها یاد آورى کن از امام باقر(ع) روایت است که فرمودند: روزهاى خداوند سه روز است: روز قیام قائم (ع)، روز رجعت و روز قیامت (25)

. سوره حجر

- آیه 36- 38: قال رب فانظرنی الی یوم یبعثون , قال فانک من المنتظرین الی یوم الوقت المغلوم ،، امام رضا(ع) فرمود: "وقتِ معلوم، روز قیام قائم ماست. (26)

. سوره اسراء

- آیه 33 ومن قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا .... ،. امام باقر(ع) فرمود: "حسین (ع) مظلوم کشته شد وما اولیاء وارث خون او هستیم، وقائم ما به خون خواهى حسین (ع) قیام خواهد کرد (27)

امام صادق (ع) نیز فرمود: منصور، قائم آل محمد (ع) است و چون ظهور نماید، اقدام به خون خواهى حسین (ع) مى کند. (28)

. سوره مریم

- آیه 75: حتی اذا راوا ما یوعدون اما العذاب واما الساعة ...."،؟ یعنى: تا وقتى آن جه به آنان وعده داده مى شود: یا عذاب یا قیامت را ببینند 0 امام صادق (ع) فرمودند: منظور از ساعة، قیام قائم است. (29)

. سوره قصص

- آیه 5: ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ...،، وما اراده کرده ایم بر آنان که در روى زمین به ضعف کشیده شده اند، منت نهاده آن ها را پیشوایان ووارثان زمین قرار دهیم 0 امام باقر وامام صادق (ع) فرمودند: این آیه مبارکه مخصوص صاحب الامرى است که در آخر الزمان ظاهر مى شود.00(30)

. سوره سجده

- آیه 29: قل یوم الفتح لا ینفع الذین کفروا ایمانهم ......،؟ بگو اى پیامبر روزپیروزى، دیگر ایمان آوردن براى کافران سودى ندارد.

امام جعفر صادق (ع) فرمود: یوم الفتح، روزى است که دنیا به دست قائم (ع) فتح مى شود 0.. (31)

. سوره فتح

- آیه 28:لیظهره علی الدین کله و کفی بالله شهیدا ، امام صادق (ع) در تفسیر این آیه شریفه فرمودند: این آیه در حق قائم اهل محمد(ع) نازل شده است... " (32)

ناگفته نماند، آیاتى که به وجود مقدس) مهدى موعود(ع) وظهور مبارک آن حضرت تأویل شده است فراوان است. کسانى که طالب تفاصیل بیشترى هستند مى توانند به کتاب هاى بحارالانوارج 51"، "الزام الناصب "، "موعود قرآن وکتب تفاسیر مراجعه فرمایند.

******************************

توضیحات:

1_ غیبة نعمانی:127ح1.

2_ کمال الدین و تمام النعمة:412ح12.

3_ غیبة نعمانی:141ح2.

4_ انبیاء(21)،آیه105.

5_ تفسیر مجمع البیان،ج7،ص66.

6_ سوره نصر1.

7_ سوره صف13.

8_ نجم الثاقب،باب دوم.

9_ سوره قدر5.

10_ نجم الثاقب،باب دوم.

11_ کافی،کتاب الحجة،باب فی شان انا انزلناه.

12_ مفاتیح الجنان زیارت امام حسین(ع)در شب های قدر.

13_ بحارالانوار،ج51،ص13.

14_ نجم الثاقب،باب یازدهم.

15_ سیماى امام زمان (ع) درآیینه قرآن على اکبر مهدى پور

16_ بحا رالانوا ر، ج51، ص 52.

17_ تفسیرنورالثقلین، ج 1 ص 120، الزام ا لناصب ج 1 ص 179.

18_ ینابیع الموده ج3 ص 235.

19_ المحجة ص 50اثبات الهداة ج3ص 54

20_  تفسیر درالمنثور، ج2 ص 427.

21_ تفسیرمجمع البیان ج 4، ص 834.

22_ نیز در سوره فتح، آیه 28 و سوره صف، آیه 9 آمده است.

23_ تفسیر مجمع البیان ج5ص38

24_ بحارالانوار ج52 ص 192

25_ ینابیع الموده ج 3 ص 242.

26_ منتخب الاثر، ص 220 و کمال الدین، ج 2، ص0371

27_المحجة ص 128

28_ کامل الزیارا ت، ص63

29_ کافى ج 1، ص 431، بحارالانوا ر، ج 51ص63

30_تفسیربرهان ج3 ص 220.

31_ منتخب الاثر ص 470المحجة ص 174

32_ بحارالانوا ر، ج 51، ص 50 المحجة ص 208

******************************

دعا برا تعجیل در فرج آقا فراموش نشه...

                                     التماس دعا...

 

 


انتظار و منتظر


93481:کل بازدید
0:بازدید امروز
موضوعات وبلاگ
حضور و غیاب

یــــاهـو

لوگوی خودم
اللهم عجل لولیک الفرج... - منتظران مهدی (عج)
جستجوی وبلاگ من
 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان



لینک دوستان

عاشق آسمونی
محبان مهدی(عج)
امام حسین(ع)

اشتراک
 
بایگانی
طراح قالب :

تندر